godlo MKiDN logoCEA bip 
11 października 2021
Spread the love

W dniu 8 października odbyła się wycieczka do Wrocławia, w której brała udział grupa muralu klasy dyplomowej 4 jcm pod opieką promotorów Cezarego Stojka i Tomasza Bajer. W ramach wyjazdu uczniowie zwiedzili wystawę CUT IN OUT w Galerii EXIT. Bardzo ważnym punktem wycieczki była wizyta w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Grupa zwiedziła Pracownię Malarstwa Architektonicznego i Sztuki w Przestrzeni Publicznej prof. Adama Chmielowca mieszczącej się w budynku akademii na ul. Traugutta, którą przedstawił as. mgr. Tomasz Wiktor. Następnie młodzież odwiedziła pracownie malarskie w budynku Akademii na Placu Polskim w tym pracownie malarstwa prof. Krzysztofa Skarbka i kolejną pracownię malarską prowadzoną przez prof. Normana Smużniaka. Dzięki korzystnej aurze grupa udała się na spacer po muralach wrocławskich zrealizowanych na przestrzeni lat w centrum Wrocławia. Na zakończenie wycieczki grupa zwiedziła wystawę HYBRID-IN w BWA Wrocław Główny mieszczącej się na górnym poziomie hali głównej dworca PKP.

GALERIA EXIT

// CUT IT OUT //

◀ Tomasz Bajer
“Każde niemieckie muzeum posiada skradzione dzieło sztuki”
druk, olej na płótnie, 2021

Ukończył Wydział Ceramiki i Szkła na wrocławskiej ASP (dyplom w 1997). Jest autorem obiektów, instalacji, akcji w przestrzeni publicznej, tworzy rzeźby, malarstwo, projekty internetowe, zajmuje się projektowaniem graficznym, language artem. Chętnie sięga po stylistykę bliską nurtowi dada i sztuce konceptualnej, tworząc prace, w których podejmuje problem tożsamości jednostki, grupy, narodu. Interesuje się fenomenami współczesności i koncepcjami skupionymi wokół wolnej kultury, społeczeństwa i polityki. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury (1996, 2003), zwycięzca konkursu dla młodych rzeźbiarzy Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2002). Jego prace znajdują się w kolekcjach MOCAKU-u, dolnośląskiej Zachęty i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Niepołomicach. Mieszka i pracuje w Częstochowie.
Do wystawy CUT IT OUT przygotował nowe realizacje – obrazy-instalacje opatrzone tekstem, dla których inspiracją były historie dzieł sztuki zaginionych lub skradzionych podczas II Wojny Światowej. Pomysł na eksplorację tego tematu pojawił się, gdy artysta natrafił na przedwojenne zdjęcie zaginionego autoportretu malarza Jana Piotra Norblina (1745–1830), z którym – jak się okazało – Tomasz Bajer jest spokrewniony. Historia tego jednego dzieła stała się punktem wyjścia do podjęcia szerszych poszukiwań. W wyniku kwerend powstał projekt artystyczny, w którym autor śledzi historie zawłaszczeń i kradzieży różnych dzieł sztuki, które nie zostały rozwikłane przez ostatnie 80 lat. Bazując na dokumentacji obrazów zaginionych, opatruje ją tekstowym komentarzem, analizując mechanizmy tworzenia historii sztuki i jej związków z polityką.

tekst: Patrycja Sikora