godlo MKiDN logoCEA bip 
9 listopada 2021
Spread the love

 – otwarcie wystawy 10 listopada o godz. 18.00

Teodor Grott (ur. w 1884 w Częstochowie, zm. w 1972 w Krakowie) – malarz, grafik, projektant kilimów.
Jego ojciec, Jan Nepomucen Grott (1858–1919), był malarzem cechowym i autorem obrazów religijnych. Teodor w l. 1903–1911 kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – najpierw jako uczeń Floriana Cynka, później, od 1905, Leona Wyczółkowskiego. Dzięki stypendiom kontynuował studia za granicą, głównie we Włoszech i Francji. Warsztat artystyczny szlifował też podczas podróży na Ukrainę. W 1910 wziął ślub z Wandą Kamieniecką, absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego. W l. 1912–1939 wspólnie prowadzili wytwórnię kilimów w Krakowie. Od l. 20. XX w. Teodor Grott był mocno związany z Towarzystwem Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, w sferze artystycznej – jako uczestnik organizowanych przez nie ekspozycji, i organizacyjnej – jako członek zarządu, a z czasem sekretarz i skarbnik. Po zakończeniu II wojny światowej objął stanowisko dyrektora biura Towarzystwa oraz administratora Pałacu Sztuki. Współpracował także ze Związkiem Polskich Artystów Plastyków w Krakowie. W 1931 założył w tym mieście, wspólnie z malarzem i grafikiem Marcinem Samlickim, stowarzyszenie artystyczne Grupa „Dziesięciu”. Indywidualna wystawa twórczości Teodora Grotta o charakterze jubileuszowym, zorganizowana przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, odbyła się w 1960. Tematem chętnie podejmowanym przez artystę były kwiatowe martwe natury, portrety i pejzaże.  Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych, kolekcjach muzealnych w Polsce i za granicą. W 1937 za osiągnięcia na polu sztuki Teodor Grott został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Wanda Grott z d. Kamieniecka (ur. w 1886 w Krakowie (?) – zm. w 1978 w Zakopanem)
Absolwentka Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1912 wspólnie z mężem Teodorem założyła wytwórnię Stylowe Kilimy Art. Pracowni Wandy Grott w Krakowie, której siedziba mieściła się przy ul. Kochanowskiego 26, później – od 1914 – przy ul. Starowiślnej 10 (pracownia Teodora Grotta, a wcześniej Leona Wyczółkowskiego). W drugiej połowie l. 30. XX w. filię firmy otwarto też w Warszawie. Teodor projektował tkaniny oraz prowadził nadzór artystyczny nad pracownią, natomiast Wanda zajmowała się stroną techniczną i administracyjną. Wytwórnia sygnowała swoje wyroby gmerkiem złożonym z trzech rombów lub haftowaną nazwą „GROT”. Z warsztatem Grottów współpracowali znani twórcy, którzy wykonywali autorskie projekty dekoracyjnych tkanin. Pracownia prezentowała swoje wyroby na wystawach w kraju oraz za granicą. W 1930 jury Salonu Dorocznego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie przyznało Wandzie Grott brązowy medal za twórczość kilimiarską. Wytwórnia działała zapewne do końca l. 30. XX w., a jej wyroby uznawane były w dwudziestoleciu międzywojennym za jedne z najlepszych. Tkaniny dekoracyjne wykonywane w pracowni Teodora i Wandy Grottów znajdują się w zbiorach instytucji muzealnych, zarówno polskich – m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Miasta Krakowa, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Mazowieckie w Płocku, jak i zagranicznych – m.in. państwowe zbiory w Kopenhadze, a także, w dużej liczbie, w kolekcjach prywatnych. /Agnieszka Świerzy/

/10.11.–20.02 .2022, kuratorka wystawy: Agnieszka Świerzy, koordynatorka: Magdalena Matysiak/