godlo MKiDN logoCEA bip 
21 czerwca 2022
Spread the love

Wernisaż 30/06/2022, godz.18.00 – Sala Śląska

Współczesny odbiorca jest niecierpliwym widzem. Obraz stał się produktem, który można sprzedać odpowiednim hasztagiem pozycjonującym go w sieci wobec niezliczonej ilości obrazów – produktów opublikowanych w danej sekundzie w internecie. Podobno człowiek współczesny w ciągu tygodnia odbiera ilość obrazów równą ilości, którą człowiek średniowieczny przyswajał przez całe życie. Problem masowości determinuje pytanie: czy obraz w galerii może zatrzymać rozdygotaną uwagę widza na dłużej niż parędziesiąt sekund? Współczesny malarz staje do nierównej walki z obrazem filmowym, fotografią, Netflixem, Instagramem i wszechobecną reklamą reżyserowaną przez specjalistów od percepcji podprogowej. Percepcja i wrażliwość człowieka współczesnego stępiała; gdybyśmy mieli przejmować się wszystkimi obrazami, jakie na co dzień oglądamy, nasz układ nerwowy prawdopodobnie by tego nie wytrzymał.

Rozwinięciem tych refleksji jest wystawa „Uroboros zamyka krąg”. Tytułowy Uroboros to staroegipskie i greckie symboliczne wyobrażenie przedstawiające węża z ogonem w pysku, który nieustannie pożera samego siebie i odradza się z siebie. Uroboros symbolizuje nieskończony proces destrukcji i odradzania się, jest to również symbol obrotu materii.

Piotr Desperak

Piotr Desperak urodził się w 1995 roku  w Częstochowie. Ukończył Liceum Plastyczne w Częstochowie z wyróżnieniem. Studiował w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, kierunek Malarstwo. Dyplom uzyskał w Pracowni Malarstwa prof. Jacka Rykały, dyplom dodatkowy zrealizował w Pracowni Interpretacji Literatury prof. Grzegorza Hańderka oraz w Pracowni Rysunku prof. Macieja Linttnera, nagrodzony wyróżnieniem w roku 2021. Zajmuje się malarstwem figuratywnym i jego pochodnymi, za które uważa film
i działania przestrzenne. Pracuje cyklami, tematy, których się podejmuje to, m.in.: problemy o wymiarze społecznym, wydarzenia historyczne, zaobserwowane sytuacje, mity i inspiracje literaturą. Interesuje go tworzenie swego rodzaju napięcia w formie, która zakorzeniona w rzeczywistości, intensyfikuje ją i sugeruje nową.

ŹRÓDŁO: Piotr Desperak / Uroboros zamyka krąg – Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie