Korzystanie z witryny plastyk.czest.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleść w Polityce plików cookies.

Akceptuję Politykę plików cookies (Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia).
center-left.png center-right.png
bullet.gif Wydarzenia
bullet.gif Szkoła
bullet.gif Kontakt
bullet.gif Nauka
bullet.gif Rekrutacja
bullet.gif Konkursy
bullet.gif Samorząd uczniowski
bullet.gif Pracownicy
bullet.gif Statut
bullet.gif Wykaz podręczników
bullet.gif Szukaj
bullet.gif Osiągnięcia
bullet.gif Kalendarium
bullet.gif Dla rodziców
bullet.gif 70-LECIE
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Wymiany
bullet.gif Projekty/Wymiany
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Projekty
bullet.gif POIiŚ
bullet.gif Infrastruktura kultury
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Galerie
bullet.gif Galeria zdjęć
bullet.gif Kanał YT
bullet.gif Kanał YT2
bullet.gif Galeria inne
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
MATURA 2015 - JĘZYK POLSKI
Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie


I. Literatura.
1.Artysta jako nauczyciel, kabotyn, wieszcz, kapłan sztuki, filozof.  Zanalizuj dzieła z różnych epok, wykazując różnorodne oblicza pisarza.
2.Motyw sądu, procesu i śledztwa w literaturze. Omów zagadnienia, analizując wybrane  przykłady literackie.
3.Nie mam nadziei / trochę żalu [Z. Herbert]. Przedstaw portrety ludzi przegranych w literaturze, wskazując na różne przyczyny ich klęski.
4.Literackie historie niedopowiedziane do końca. Zanalizuj utwory literackie, które Cię zainspirowały do rozważań o pełniejszym lub innym zakończeniu zdarzeń.
5.Symbol to znak treści ukrytych i niejasnych, jest nieprzetłumaczalny i zagadkowy. W związku z tą definicją dokonaj interpretacji symboli, analizując wybrane dzieła literackie [poezja, dramat, proza].
6.Na wybranych przykładach z różnych epok objaśnij funkcję konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego dzieł literackich.
7.Uprzedmiotowienie człowieka w systemie totalitarnym. Omów i zinterpretuj zjawisko na wybranych przykładach dzieł literackich.
8.Różne sposoby wykorzystania kategorii czasu w wybranych utworach. Omów na przykładach dowolnych dzieł epickich lub/i dramatycznych różnych epok.
9.Literatura faktu. Zanalizuj i zinterpretuj to zjawisko kulturowe XX wieku na wybranych przykładach.
10.Motyw miasta w literaturze. Omów różne jego realizacje w wybranych utworach literackich.
11.Postaci biblijne w wierszach polskich księży-poetów. Scharakteryzuj wybrane postaci, odwołując się do wybranych przykładów.
12.Bohater polskiego dramatu awangardowego. Prześledź różne rodzaje kreacji w dramacie polskim XX wieku i omów ich rolę.
13.Różne sposoby kreowania czasu i przestrzeni w utworach epickich. Porównaj kilka wybranych przez siebie dzieł.
14.Poeci tragiczni. Omów różnice postrzegania rzeczywistości przez wybranych autorów, analizując wybrane utwory.
15.Motyw vanitas w literaturze. Przedstaw sposoby realizacji tego motywu i jego rolę w utworach literackich dwóch wybranych epok.
16.Dokument i parabola jako dwa sposoby mówienia o rzeczywistości. Dokonaj analizy wybranych przykładów literackich.
17.Związki literatury z filozofią. Przedstaw utwory literackie, dla których inspiracją stały się dzieła lub poglądy filozoficzne. Wykaż, jaką rolę odegrały.
18.Bohater czytający. Zaprezentuj wpływ lektur na losy i wybory życiowe postaci literackich różnych epok.
19.Wielcy niepokorni w literaturze polskiej XX wieku. Omów dorobek literacki wybranego twórcy, analizując jego utwory.
20.Rola motta w literaturze. Interpretując wybrane przykłady, wykaż związki motta z wymową danego dzieła.
21.Góry dosłownie i symbolicznie. Omów znaczenie tego wątku, analizując wybrane przykłady literackie.
22.Nowatorstwo realizacji scenicznych w dramacie polskim ostatniego półwiecza. W oparciu o działalność sceniczną wybranych twórców teatralnych omów najwybitniejsze, Twoim zdaniem, przedstawienia.
23.Rola piosenki poetyckiej w działalności twórczej krakowskiej Piwnicy Pod Baranami. Przedstaw najwybitniejszych artystów i scharakteryzuj ich repertuar.
24.Przedstaw zaświaty romantyczne i ich rolę w wybranych utworach literackich tego okresu.
25.Na podstawie analizy wybranych romantycznych wierszy miłosnych omów zabiegi poetyckie, za pomocą których poeta zbudował poetycką ekspresję.
26.Topos świata-księgi. Omów jego istotę i sposób realizacji w wybranych utworach literackich.
27.W jaki sposób wydarzenia historyczne lub odkrycia naukowe mogą kształtować sposoby literackiego kreowania świata? Odpowiedz na pytanie, analizując przykłady wybranych utworów literackich z dwóch różnych epok.
28.Swoistość gatunkowa reportażu. Omów na podstawie analizy wybranych przykładów.
29.Antyurbanizm w literaturze: przyczyny i przejawy zjawiska. Omów, analizując wybrane przykłady.
30.Różne sposoby kreowania miasta jako przestrzeni życiowej bohatera literackiego. Omów na podstawie analizy wybranych przykładów.
31.Obraz mieszczan w literaturze. Omów jego ewolucję na wybranych przykładach.
32.Znaki małych ojczyzn - omów różne sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych dziełach literackich.
33.Związki kultury barokowej z kulturą współczesną. Przedstaw temat w oparciu o analizę wybranych utworów literackich.
34.Funkcja kategorii estetycznej brzydoty w literaturze. Przedstaw jej rolę w oparciu o wybrane przykłady utworów.
35.Na wybranych przykładach z różnych epok objaśnij funkcję konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego.
36.Specyfika polskiej powieści historycznej. Omów charakter wybranych powieści, zestawiając je z wybitnymi powieściami literatury powszechnej.
37.Przedstaw specyfikę współczesnych pokoleń literackich, wykazując związek ich poezji z czasem tworzenia.
38.Przedstaw i porównaj katastroficzne obrazy rzeczywistości w wybranych utworach XX wieku.
39.Elementy orientalne w twórczości romantycznej. Analizując wybrane przykłady, przedstaw sposoby nawiązań do kultury Wschodu.
40.Góry dosłownie i symbolicznie. Omów znaczenie tego wątku na wybranych przykładach literackich.
41.Omów motyw pielgrzyma, wędrowca, analizując wybrane XIX / XX wieczne utwory literackie. Jaką funkcję spełnia ten motyw w przywołanych przykładach?
42.Omów motyw upadku i poniżenia, analizując wybrane utwory F. Dostojewskiego.
43.Literackie odwołania do mitów. Scharakteryzuj sposób funkcjonowania tego zjawiska literackiego na podstawie analizy wybranych utworów literackich.
44.Idee miłości i patriotyzmu w Trylogii Henryka Sienkiewicza. Przedstaw jak uczucie spełnionej lub nieodwzajemnionej miłości wpłynęło na bohaterów powieści Henryka Sienkiewicza.

II. Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki.
1.Inspiracje biblijną Księgą Genesis i ich rola w wybranych utworach literackich i dziełach malarskich różnych epok.
2.Porównaj współczesne wersje motywu Madonny w literaturze i innych dziedzinach sztuki, przywołując wybrane przykłady.
3.Różne sposoby ujęcia motywu śmierci i ich rola w literaturze i malarstwie XX wieku.
4.Przedstaw wizerunek melancholii i jego rolę w wybranych tekstach kultury, porównując różne sposoby realizacji w literaturze i innych dziedzinach sztuki.
5.Codzienność jako temat malarstwa i literatury. Rozważ problem na podstawie wybranych utworów literackich i obrazów mistrzów niderlandzkich.
6.Pojęcie kiczu i kultury niskiej we współczesnej literaturze i filmie. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
7.Literackie i filmowe środki artystycznego wyrazu. Zanalizuj i porównaj wybrane teksty kultury.
8.Konstrukcja współczesnych powieści i filmów grozy. Omów temat w oparciu o adaptacje filmowe utworów Stephena Kinga lub innych autorów wymienionego gatunku.
9.Ekspresjonizm w literaturze i filmie. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
10.Świat prowincji w literaturze i malarstwie. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł. Porównaj je z sobą i przedstaw wnioski.
11.Antyutopia i inne wizje przyszłości w powieści i filmie. Scharakteryzuj temat, odwołując się do kilku wybranych przykładów.
12.Motyw hamletyczny w literaturze i filmie polskim. Dokonaj wyboru utworów i omów sposoby realizacji motywu.
13.Echa powstań narodowych w literaturze i malarstwie. Zanalizuj wybrane dzieła.
14.Dramaty Szekspira jako źródło inspiracji dla literatury i filmu. Porównaj różne teksty literackie i inne teksty kultury.
15.Arcydzieła malarstwa jako temat poezji. Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
16.Symboliczny obraz świata. Porównaj różne jego ujęcia w tekstach literackich i innych dziełach sztuki.
17.Przyczyny i sposoby wykorzystywania wątków literackich w grach komputerowych omów problem, analizując wybrane przykłady.
18.Podróże w czasie przedstaw problem, porównując wybrane utwory literackie i filmowe.
19.Muzyczne interpretacje znanych utworów poetyckich. Omów temat, rozważając wpływ interpretacji na sposób odbioru tekstu poetyckiego.
20.Realizm i kreacja w sztuce. Odwołując się do wybranych przykładów z literatury i innych dziedzin sztuki, omów odmienność artystycznych sposobów prezentowania w nich rzeczywistości.
21.Analizując wybrany dramat i jego sceniczną realizację, odpowiedz na pytanie: >W jaki sposób działo sztuki staje się polityczne?<
22.Impresjonizm w malarstwie i literaturze. Omów temat, odwołując się do dzieł polskich XIX i XX wieku.
23.Funkcja koloru w literaturze i sztuce. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady dzieł z różnych epok.
24.Groteska jako kategoria estetyczna w sztuce XX w. Omów problem, odwołując się do wybranych przykładów z literatury, malarstwa i  filmu.
25.Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przedstaw na wybranych przykładach.
26.Negatywny bohater i czarny charakter. Ukaż sposoby i cele kreowania takich postaci w wybranych dziełach literackich i filmowych.
27.Dzieła Szekspira w filmowych wersjach. Dokonaj analizy porównawczej kilku adaptacji z ich literackimi pierwowzorami.
28.Kostium jako odzwierciedlenie charakteru bohatera literackiego i filmowego. Porównaj i omów rolę, jaką odgrywa ubiór w kreowaniu wizerunku postaci.
29.Adaptacje i inspiracje literackie w filmie animowanym. Dokonaj analizy wybranych tekstów kultury.
30.Inspiracje malarstwem w poezji współczesnej. Rozważ temat, przywołując wybrane obrazy i wiersze.
31.Przedstaw interpretację wybranych dzieł malarskich w oparciu o analizę poezji Jacka Kaczmarskiego.



III. Język


1.Tak mówią bohaterowie literaccy. Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter.
2.Komizm słowny i sposoby jego realizacji. Omów temat w oparciu o wybrane przykłady z różnych epok.
3.Różnorodne funkcje tytułów artykułów prasowych. Zanalizuj zjawisko językowe na podstawie wybranych przykładów ze współczesnej prasy.
4.Staropolskie związki frazeologiczne żywe do dziś. Zanalizuj wybrane przykłady frazeologizmów pochodzących z dawnych czasów.
5.Twórcze wykorzystanie języka mówionego w poezji współczesnej. Omów na przykładzie wybranych utworów.
6.Archaizacja i jej funkcje w dziełach literackich. Omów temat, odwołując się do analizy wybranych przykładów.
7.Błędy językowe i przyczyny ich powstawania. Omów temat, odwołując się do przykładów zaczerpniętych z języka współczesnych mediów.
8.Język w służbie ideologii. Przedstaw temat odwołując się do analizy języka wybranych utworów literackich.
9.Porównaj różne sposoby funkcjonowania ironii w poezji np. W.Szymborskiej, Z.Herberta, M.Białoszewskiego, M.Świetlickiego. Omów temat, odwołując się do twórczości dwojga wybranych poetów.
10.O sztuce przemawiania na przykładzie wybranych tekstów literatury dawnej. Wskaż różnorodność środków retorycznych, analizując wybrane przykłady.
11.Znaczące nazwiska i imiona bohaterów literackich. Przedstaw temat, odwołując się do utworów różnych epok.
12.Różne funkcje neologizmów w literaturze. Omów zagadnienie, analizując język wybranych przyładów.
13.Dokonując analizy języka reklam, wyjaśnij jaki obraz świata one kreują.


Opracował zespół przedmiotowy polonistów ZSP:
Ewa Flis
Leszek Szeląg
Tomasz Florczyk

purple-btm-left.png purple-btm-right.png
Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego
Częstochowa,ul Pułaskiego 15, tel. 34-3241228, 34-3241206
Rada Rodziców nr konta 25 1020 1664 0000 3102 0019 6188



blue-btm-left.png blue-btm-right.png


blue-btm-left.png blue-btm-right.png












blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Tradycja i współczesność
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
centerb-left.png centerb-right.png
center-left.png center-right.png
centerb-left.png centerb-right.png