Sprawozdanie z działań ZSP w Częstochowie + propozycje koncepcji zdalnego nauczania
Dodane przez Maciek dnia 27/03/2020
W związku z zaleceniami przesłanymi przez Dyrektora Centrum Artystycznego z dnia 19 marca 2020 r. dotyczącymi opracowania wstępnej koncepcji tzw. zdalnego nauczania przesyłamy w załącznikach propozycje koncepcji tegoż w Zespole Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie, a jednocześnie poniżej przedstawiamy sprawozdanie z działań szkoły od początku marca 2020 r. w sytuacji zagrożenia wynikającego z pojawienia się koronawirusa, a później stanu epidemicznego ogłoszonego w naszym kraju.
Wszelkie zabezpieczenia przed zagrożeniem wynikającym z zakażenia koronawirusem stosujemy od 2 marca. Nasze działania można podzielić na trzy okresy.
W pierwszym okresie (2-11 marca) w szkole wprowadzono następujące zasady, które miały przeciwdziałać zagrożeniu:
- przypomnienie i przestrzeganie zasad higienicznych (np. częste mycie rąk),
- przekazanie uczniom, nauczycielom, rodzicom, pracownikom szkoły poprzez komunikaty (radiowęzeł, informacje przekazywane przez e-dziennik, informacje i instrukcje wizualne) zasad postępowania określonych przez Głównego Inspektora Sanitarnego,
- zorganizowanie prelekcji  dla uczniów dotyczącej zasad higieny i bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia.
W okresie drugim (12-24 marca) w związku z zawieszeniem zajęć lekcyjnych w szkołach poinformowano uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły o tym fakcie i od dnia 12 marca stosując się do rozporządzenia MEN i zarządzenia CEA uczniowie nie przebywali na terenie szkoły z wyjątkiem indywidualnych spotkań uczniów klas dyplomowych z promotorami (12-13 marca) w celu przekazania przez promotorów uwag, korekt i wytycznych dla dyplomantów, a dotyczących zakończenia realizacji prac dyplomowych. Kilku dyplomatom wypożyczono szkolne urządzenia i sprzęt do domu, umożliwiając dokończenie prac.
W dniu 12 marca odbyła się Rada Pedagogiczna – nadzwyczajna, na której podjęto ustalenia w sprawie dalszej, już w tym wypadku, zdalnej pracy z dyplomantami i pozostałymi uczniami. Przyjęto również zasady komunikowania się droga elektroniczną pomiędzy dyrekcją, nauczycielami, uczniami, rodzicami i pracownikami szkoły.
Jednocześnie od 10 marca drogą elektroniczną wysyłaliśmy do Delegatury Częstochowskiej Kuratorium Oświaty w Katowicach informacje na temat postępowań naszych wobec zagrożenia zakażeniem koronawirusem (oświadczenie - tabelaryczne z dnia 25 marca -przekierowane zostało do Pani Wizytator!)
13 marca odbyło się zebranie kierownictwa i administracji szkoły, którego efektem było wprowadzenie zarządzenia dyrektora szkoły (16 marca) dotyczące szczegółowych zasad postępowania w sytuacji zagrożenia, rozpoczęcia procesu zdalnego nauczania oraz systematycznego (codziennego) raportowania przez wychowawców o stanie zdrowia uczniów, rodziców. Wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły zostali również zobowiązani do przekazywania informacji dyrekcji o swoim stanie zdrowia. Zarządzono zasadę dyżurów: trzy osoby codziennie na miejscu, administracja, portier i obsługa sprzątająco-odkażająca,  oraz dwie trzy osoby ruchomo w razie konieczności w tym dyrekcja, kierownictwo i administracja.
Od dnia 20 marca wprowadzono cotygodniową zasadę sprawozdawczości z działań edukacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych (nauczanie zdalne) nauczycieli, pedagoga i psychologa (sprawozdania i raporty znajdują się w dokumentacji szkolnej).

W wyniku wprowadzenia, na podstawie rozporządzenia MEN z dn. 20 marca 2020 r. (Dz. U. poz. 492, poz.493) oraz zarządzenia CEA z dn.21 marca 2020 r.,  obowiązkowego nauczania zdalnego od 25 marca do 10 kwietnia 2020 r. opracowano w naszej szkole zasady spełniające wymagania w wyżej przedstawionych aktach prawnych oraz ustalono reguły postępowania do czasu przerwy świątecznej.

Od 25 marca 2020 r. realizowane jest przez wszystkich nauczycieli zdalne nauczanie. W tym celu wykorzystywane są przede wszystkim następujące technologie komunikacyjne – e-dziennik oraz platforma G-Suite powstała (opracowana przez szkolnego informatyka – administratora sieci) dla naszej szkoły z możliwością zakładania ClassRoom. Dodatkowo nauczyciele wykorzystują inne technologie komunikacji się z uczniami i rodzicami oraz narzędzia konieczne do zdalnego nauczania, np. Facebook, Messenger, poczta elektroniczna, WhatsAPP, Discord, platforma e-podręczniki.pl, platformy CKE i OKE, ninateka.pl.

W tej chwili zamknęliśmy  koncepcję pracy zdalnej („dobre praktyki”), opracowaliśmy metody i techniki komunikacji,  weźmiemy udział w szkoleniu  - Webinarium Europejskiego Centrum Rozwoju Kadr „Organizacja pracy w czasie kwarantanny” (26 marca; cztery osoby – dyrekcja , kierownictwo, informatycy), zbieramy dane i informacje do klasyfikacji i promocji przede wszystkim  uczniów klas dyplomowych, otrzymaliśmy komunikat o przesunięciu egzaminów dyplomowych, oczekujemy ! na decyzję CEA w sprawie sposobu i dopuszczalnych terminów dokonania klasyfikacji końcowej uczniów klas maturalnych.
W następnej kolejności przeniesiemy wszelkiego rodzaju informacje i  komunikaty dotyczące zdalnego nauczania oraz koncepcje zdalnego nauczania w ramach tzw. „dobrych praktyk” na stronę internetową naszej szkoły, zgodnie z zaleceniem Pani Wizytator (pismo z dnia 25 marca 2020 r.).


pozostając z szacunkiem,
i życzeniami spokoju i zdrowia…

Anna Maciejowska



ZAŁACZNIKI Przedmiotami

1. humanistyczne.docx
2. języki obce.docx
3. pedagog psycholog
4. matematyka
5. ogólnokształcące
6. szachy
7. warsztaty
8. WF