DIONIZOS. Współczesna odsłona mitu malarstwo, grafika, fotografia
Dodane przez Maciek dnia 30/05/2014
Wystawa podejmuje problem współczesnego funkcjonowania zjawiska, które można określić jako doświadczenie dionizyjskie. Figura boga Dionizosa jest tu symbolem pewnego stanu mentalnego i jego efektów. Dionizyjskość jako konfiguracja doświadczenia transgresyjnego posługuje się językiem, który ma tendencję do łączenia opozycji lub też używa metafor związanych z niezwykłymi doznaniami cielesnymi. Wskazuje na wyjątkowe ekstatyczne przeżycie nad-zwyczajne. Dionizyjskość uosabia stany ekstatyczne. Dowystawy wybrano kilkanaście wątków, stanowiących różne aspekty jednego zjawiska:
- Praktyki magiczne, inicjacje i ezoteryzm: m.in.: prace Zbigniewa Makowskiego, Mirosława Sikorskiego
- Gest zakładania maski, tatuaże: fotografie Elżbiety Siwik, fotografie Łukasza Prusa-Niewiadomskiego
- Stan ekstatyczny, transgresje, metamorfozy: m.in. Grzegorz Bednarski, Jerzy Tchórzewski, Tadeusz Kantor
- Rytm, taniec: m.in. Maria Jarema, Adam Hoffmann, Tadeusz Brzozowski, Zofia Stryjeńska
- Ikonografia histerii kobiecej (pierwowzór – Menada): Jacek Waltoś, Andrzej Urbanowicz, Aleksandra Prusinowska
- Szaleństwo i irracjonalizm – makijaże szaleństwa, performance Arti’ego Grabowskiego, później zapis filmowy
- Dotknięcie otchłani: m.in. Eugeniusz Mucha, Jacek Sempoliński, Tadeusz Brzozowski, Jacek Waltoś
- Erotyka, natura, witalizm, zwierzoczłowiek: m.in. Paweł Dunal, Zbylut Grzywacz, Jan Lebenstein, Natalia Bażowskia, Katarzyna Kukuła,
- Communitas – liminalność: m.in. fotografie Elżbiety Siwik

Wystawa powstała we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Biblioteką Narodową w Warszawie MOCAK-iem. Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Galerią m² w Warszawie oraz Muzeum Częstochowskim

ŹRÓDŁO Miejska Galeria Sztuki