Korzystanie z witryny plastyk.czest.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleść w Polityce plików cookies.

Akceptuję Politykę plików cookies (Nie pokazuj mi więcej tego powiadomienia).
center-left.png center-right.png
bullet.gif Wydarzenia
bullet.gif Szkoła
bullet.gif Kontakt
bullet.gif Nauka
bullet.gif Rekrutacja
bullet.gif Konkursy
bullet.gif Samorząd uczniowski
bullet.gif Pracownicy
bullet.gif Statut
bullet.gif Wykaz podręczników
bullet.gif Szukaj
bullet.gif Osiągnięcia
bullet.gif Kalendarium
bullet.gif Dla rodziców
bullet.gif 70-LECIE
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Wymiany
bullet.gif Projekty/Wymiany
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Projekty
bullet.gif POIiŚ
bullet.gif Infrastruktura kultury
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Galerie
bullet.gif Galeria zdjęć
bullet.gif Kanał YT
bullet.gif Kanał YT2
bullet.gif Galeria inne
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Tomasz Florczyk, 24 lutego 2011
Powiedzenie, że podróże kształcą, zdaje się tak banalne, że nie wypada go używać. Co zrobić jednak, skoro jest oprócz tego po prostu prawdziwe? Częstochowska szkoła plastyczna co roku zwykła wyjeżdżać na staże do europejskich placówek o podobnych profilach. Pojechaliśmy także w roku ubiegłym. Jak zwykle z korzyścią – i dla nauczycieli, i dla uczniów.
Z możliwości, którą są staże europejskie, korzystamy już od dziesięciu lat. Co roku uczniowie Zespołu Szkół Plastycznych mają okazję skonfrontowania swoich umiejętności i doświadczeń z umiejętnościami i doświadczeniami rówieśników z innych krajów europejskich.
Pracownie w specjalistycznych placówkach, do których – za pośrednictwem programu Leonardo da Vinci – wysyłamy naszych uczniów, mają rozwiniętą bazę warsztatową, często współpracują z przemysłem. Uczniowie różnych specjalizacji (ceramika, jubilerstwo, grafika) mają możliwość pracy z nowoczesnym sprzętem, a w przypadku grafiki komputerowej – najnowszym oprogramowaniem.

Logo szkoły w Tarbes

Tegoroczne wyjazdy rozpoczęły się stażem nauczycielskim realizowanym w dwóch miejscach (w Tarbes we Francji i w Stuttgarcie w Niemczech). Staż odbył się pod hasłem „Interdyscyplinarność w metodzie kształcenia plastycznego podstawą sztuk stosowanych. Wymiana doświadczeń”. Dla naszych nauczycieli nieoceniona była możliwość uczestniczenia w zajęciach oraz obronach prac dyplomowych uczniów francuskiej szkoły. W Ecole Superieure d’Arts et Ceramique co tydzień na konferencje otwarte dla studentów zapraszani są artyści, krytycy, filozofowie, pisarze, historycy sztuki. Miejscem spotkań są szkoła, galerie lub muzea. Aktywna konfrontacja z twórcami dzieł, ich pomysłami, pytaniami i odpowiedziami to bardzo ważny element w edukacji, który jest brany przez nas pod uwagę w modyfikowanej aktualnie metodzie dydaktycznej.
Wyraźne różnice można dostrzec podczas przeglądów prac dyplomowych. W Wyższej Szkole Sztuki i Ceramiki w Tarbes eksponują one twórczy proces konceptualny poprzez zastosowanie różnorodnych form przekazu, takich jak rzeźba, fotografia, multimedia, rysunek, happening czy połączenie wszystkich mediów w dowolny sposób. Większość prac wynika z obserwacji natury i jej zmienności lub dotyczy refleksji nad kondycją człowieka. Do realizacji wykorzystuje się produkty gotowe, używane w życiu codziennym, półfabrykaty lub odpady (plastikowe opakowania), które z woli artysty zmieniają swoje funkcje. W trakcie prezentacji uczniowie przedstawiają projekty od konceptu, poprzez szkice wstępne, do końcowego efektu. Pozwala to prześledzić proces realizacji projektu na każdym etapie.
W naszej szkole ocenia się produkt finalny, dzieło – „majstersztyk” w formie wydawniczej, ceramicznej, jubilerskiej i, uzupełniająco rysunek oraz malarstwo – do którego dołączana jest dokumentacja ukazująca poszczególne fazy pracy nad dyplomem.

Zajęcia w szkole w Villach, fot. Janusz Maciejak

W tym roku nasi uczniowie grafiki użytkowej realizowali projekt zatytułowany „Aktualizacja metod pracy projektanta. Animacja atutem współczesnego dizajnera”. Gościli w dwóch placówkach: w Portugalii, Caldas da Rainha, i w Austrii, Villach. Porównując szkoły prezentujące podobne profile kształcenia, nie sposób nie zauważyć, jak inaczej przedstawia się system nauczania. Na przykład w Villach uczniowie w cyklu kształcenia są zobowiązani uczestniczyć w zajęciach warsztatowych ze wszystkich kierunków artystycznych, podczas gdy uczniowie naszej szkoły od początku doskonalą umiejętności w jednej konkretnej dziedzinie wzbogacanej o zajęcia z projektowania, rysunku i malarstwa, kompozycji przestrzennej. Odmienny charakter ma również system nauczania w portugalskiej szkole w Caldas da Rainha, gdzie uczeń od początku określa wybrany kierunek, który uwzględnia kształcenie w korelacji z przemysłem. Pedagodzy, podobnie jak u nas, każdego ucznia prowadzą indywidualnie, wspomagając rozwój osobowości artystycznej.
Obok możliwości poznania bogatego zaplecza warsztatowego niezwykle cenna jest również szansa zapoznawania uczniów z tendencjami panującymi obecnie w dizajnie. Każdy z goszczących nas krajów w tej dziedzinie prezentuje odmienny charakter projektowania, wynikający z rodzimej kultury i tradycji, a także odnoszący się do zapotrzebowania na rynku pracy. Świadomość tych zależności ma niezwykle korzystny wpływ na rozwój kreatywności uczniów.

Szkoła w Caldas da Rainha, fot. Anna Jarosz

Dzięki wyjazdom na staże nauczyciele mogą sukcesywnie modyfikować programy nauczania artystycznego, zakładając coraz większą korelację między wszystkimi przedmiotami artystyczno-zawodowymi (rysunek, malarstwo, rzeźba, które są traktowane jako niezależne przedmioty sztuki wysokiej) a przedmiotami kierunkowymi – zawodowymi. Propozycje zmian dydaktycznych zmierzają do stawienia uczniom zadań wykorzystujących cały zakres umiejętności, tak aby absolwent szkoły plastycznej II stopnia, doskonale wykształcony w zakresie rysunku, malarstwa i rzeźby, stał się jednocześnie projektantem sztuki użytkowej.

Fotografia slajdowa na stronie głównej, prowadząca do artykułu przedstawia szkołę w Tarbes, jej autorem jest Elżbieta Siwik
purple-btm-left.png purple-btm-right.png
Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego
Częstochowa,ul Pułaskiego 15, tel. 34-3241228, 34-3241206
Rada Rodziców nr konta 25 1020 1664 0000 3102 0019 6188



blue-btm-left.png blue-btm-right.png


blue-btm-left.png blue-btm-right.png












blue-btm-left.png blue-btm-right.png
Tradycja i współczesność
blue-btm-left.png blue-btm-right.png
centerb-left.png centerb-right.png
center-left.png center-right.png
centerb-left.png centerb-right.png